Денят е 13 часа, а нощта - 11

     

    1 с   *Акатистова събота – Чудотв. икона „Златна ябълка“. Преп. Мария

             Египетска. Св. мчк Аврамий Български. (Златоустова лит.)

             (Тип. с. 440)

    2 н   + 5 Неделя на Великия пост – Преп. Мария Египетска. Преп. Тит

             Чудотворец. Гл 8, утр. ев. 8, ап. Евр. 9:11-14 (с. 332), лит. ев Мк 10:32-

             45 (Вас. лит.) (Тип. с. 440-441)

    3 п   Преп. Никита Изповедник, игумен Мидикийски.

    4 в   Преп. Йосиф Песнописец и Георги в Малея. Св.

             свщмчк Никита Серски.

    5 с   Св. мчци Теодул и Агатопод. (Прежд. лит.) (Тип. с. 442)

    6 ч   Успение на св. Методий Славянобългарски. Св. Евтихий, патр.

             Константинополски. Св. мчци Тимотей и Диоген. (Прежд. лит.)

             (Тип. с. 265)

    7 п    Преп. Георги, еп. Митилински. (Прежд. лит.) (Тип. с. 442) (Вечерта

             Малко повечерие) (Тип. с. 442)

    8 с    Лазарова събота. Св. апли Иродион, Агав, Руф и др. (Златоустова

             лит.)  (Тип. с. 442)

    9 н   + 6 Неделя на Великия пост – Връбница. Цветница. Св. мчк Евпсихий.

             (Всичко на празника) (Злат. лит.) (Разрешава се риба) (Тип. с. 443-

              444) (Вечерта - Последование на жениха) (Тип. с. 445)

    10 п  * Велики понеделник. Св. мчци Терентий и Помпий. (Прежд. лит.)

              (Вечерта – Последование на Жениха) (Тип. с. 446)

    11 в   * Велики вторник. Св. свщмчк Антипа, еп. Пергамски. (Прежд. лит.)

             (Вечерта – Последование на Жениха) (Тип. с. 447)

    12 с  * Велика сряда. Преп. Василий Изповедник, еп. Парийски. (Прежд.

              лит.) (Вечерта – Малко повечерие) (Тип. с. 447)

    13 ч  * Велики четвъртък. Св. свщмчк Артемон, презв. Лаодикийски.

              (Утреня, общ маслосвет, св. Василиева литургия) (Вечерта –

              Последование на 12-те евангелия) (Тип. с. 447-448)

    14 п   *Велики петък. Св. Мартин, папа Римски. (Царски часове, вечерня, с

               изнасянето на св. Плащаница) (Тип. с. 450-451) (Вечерта – Опело

               Христово) (Тип. с. 451)

    15 с   * Велика Събота. Св. апли Аристарх, Пуд и Трофим. (Сутринта –

              Вечерня и св. Василиева литургия) (Тип. с. 452)

    16 н  + Възкресение Христово – Пасха. (Тип. с. 454-457) (Вечерня в първия

              ден на Пасха) (Тип. с. 458)

    17 п  + Възкресение Христово. Преп. Симеон Персидски. Преп. Акакий, еп.

              Мелитински.

    18 в   + Възкресение Христово. Преп. Йоан. Св. мчк Виктор.

    19 с   * Светла сряда.   Преп. Йоан Ветхопещерник. (Блажи се)

    20 с   * Светли четвъртък. Преп. Теодор Трихина. Св. св. Григорий и

              Анастасий, Патр. Антиохийски.

    21 п  * Светли петък. Животоприемен източник. Св. свщмчци Януарий и

              Теодор в Пергия. (Тип. с. 458-459) (Блажи се)

    22 с  * Светла събота. Преп. Теодор Сикеот.

    23 н  + 2 Неделя след Пасха – Томина. Св. мчца Александра. Св. мчк Лазар

              Български. Гл. 1, утр. ев. 1, ап. Деян. 5:12-20 (с. 9), лит. ев. Ин 20:19-31

    24 п  Мчк  Сава Стратилат. Св. София – Премъдрост Божия.

    25 в   *  Св. ап. и ев. Марк. (Тип. с. 275, т. 3, вж с. 271, т. 5). Св. Македоний,

              патр. Константинополски.

    26 с  Св. свщмчк Василий, еп. Амасийски.

    27 ч  Св. свщмчк Симеон, брат Господен по плът.

    28 п  Св. апли Иасон и Сосипатър.

    29 с   Св. 9 мчци в Кизик. Преп. Мемнон Чудотворец. (Отдание на Томина

               неделя) (Тип. с. 461) 

    30 н  + 3 Неделя след Пасха – на св. Мироносици. Св. ап. Яков Зеведеев.

              Св. Донат, еп. Еврийски. Гл.2, утр. ев. 4, ап. Деян. 12:1-11 (с. 488), лит.

              ев. Мк 15:43-16:8  (Тип. с. 278, т. 2, редът е вж с. 273, т. 6)

     

    ОТ ОСАНА ДО РАЗПНИ ГО

       През Страстната седмица, ние, православните християни съпреживяваме последните земни дни на Спасителя Иисус Христос. Слушаме в богослуженията Неговите спасителни думи и поучения. Участваме заедно с Апостолите на неговите проповеди и си задаваме същите въпроси, които са си задавали и те. Отговорите идват малко по-късно, след Възкресението, но ние ги знаем днес, благодарение на светите Апостоли. Той ги е открил на тях, а те на нас. Ние сме облагодетелствани, само трябва да изпълняваме това, което ни е предал Спасителят.

       Но хората сме ненадеждни,  посрещаме Го с възгласи Осана, с цветя и палмови клонки при влизането Му в Йерусалим, няколко дни по-късно викаме – Разпни Го.

        Православната Църква е установила на Цветница да участваме в Неговото славно посрещане в Йерусалим, на Велики четвъртък, чрез последованието на дванадесетте Евангелия, да се опитаме да бъдем част от Неговите страдания и смърт, а на Велики петък, чрез изнасянето на плащеницата и преминаването под нея, да съпреживеем Неговото погребение, да Го опеем  заедно с Йосиф, Никодим и учениците му и да се опитваме да бъдем погребани заедно с греховете си за да възкръснем на Пасха, заедно с Него, за нов живот - без грехове.  

       Нека поне се опитаме с душа си, а не само като традиция.

     

     Осана - Цветница​

     

    Разпети Петък

    СВ. МЪЧЕНИК АВРАМИЙ БЪЛГАРСКИ

    1 април

        Според житието на св. Аврамий, което се пази само в руски преписи, той не бил руснак, а човек, говорещ „друг език“. Житиеписецът му предполага, че е от волжските българи, но никъде, освен при Бог, няма данни къде е роден. Занимавал се с търговия в различни страни, говорил „друг език“, погинанал за християнската си вяра си във Волжска България, наречен е от руските християни Български.

    ТРЕТА НЕДЕЛЯ НА ВЕЛИКИЯ ПОСТ –  КРЪСТОПОКЛОННА

     Православната Църква нарича третата неделя на Великия пост – Кръстопоклонна.

       В събота, по време на вечерната служба, тържествено се изнася Живототворящият Кръст Господен – за напомняне за приближаващата се Страстна седмица и Възкресение Христово.

    Преподобни Йоан Лествичник

    Покаянието – това е нашето примирие с Бог.

    Преподобни Йоан Лествичник

       Постът е време за покаяние, време, когато нашите вкаменели сърца са длъжни с Божията сила от безчувствени да станат чувствителни, от студени и втвърдени – топли и открити за другите и за Самия Бог.