АРХАНГЕЛОВДЕН

     

    АРХАНГЕЛ (АРХИСТРАТЕГ) МИХАИЛ (КОЙ КАТО БОГ), ВОДАЧ НА НЕБЕСНОТО ВОЙНСТВО

       Дарена и Осветена НОВА Царска Икона на Свети Архангел Михаил

    Казват, че сатаната си приписва като голяма заслуга, че накарал иконописците да не го изобразяват повален под краката на Покровителя на човешкия род.

       Споменат е в каноническите книги: Дан. 10:13, 12:1; Иуд.ст.9; Откр. 12:7-8

       Архангел Михаил – е един от висшите ангели, които взимат най-близко участие в съдбата на Църквата.

       Свещеното Писание ни учи, че освен материалния, съществува и велик духовен свят, населен с разумни, добри същества, наричани ангели. Думата „ангел“ на гръцки език означава вестител. Свещеното Писание ги нарича така, защото Бог често чрез тях съобщава на хората Своята воля. Какъв е техният живот в духовния свят, който населяват и каква е тяхната дейност, ние почти нищо не знаем, а всъщност не сме и в състояние да разберем. Те пребивават в условия коренно различни от нашите материални. Там времето, пространството и всички жизнени условия имат съвсем различно измерение. Приставката „архи“ към някои ангели показва тяхното по-възвишено служение в сравнение с другите ангели.

       Името Михаил – на еврейски означава „Кой, като Бог“ (или, кой е равен на Бог).

       Свещеното Писание, като разказва за появата на ангели на различни хора, нарича със собствените им имена само някои от тях, изглежда само тези, които имат особена мисия за утвърждаването на Божията Църква на земята. Сред тях са архангелите Михаил и Гавриил, които са споменати в каноническите книги на Писанието, а в неканоническите са посочени още архангелите Рафаил, Уриил, Салафиил, Иегубиил и Варахиил. Архангел Гавриил обикновено се явява на някои праведници, като вестител на велики и радостни събития, които имат отношение към Божия народ (Дан. 8, 16, 9, 21; Лук.1:19-26). В Книгата Товита архангел Рафаил казва за себе си: „Аз съм Рафаил, един от седемте свети Ангели, които възнасят молитвите на светците и възходят пред славата на Светия“ (Тов. 12,15). Оттук е възприет възгледът, че на небето съществуват седем архангели, от които е единият е Михаил.

       Архангел Михаил в Писанието е наричан „княз“, „вожд на Господнето воинство“ и е представен, като главен борец срещу дявола и всякакво беззаконие сред хората. Оттук произтича и неговото църковно наименование „архистратег“, тоест старши воин, вожд. Така, архангел Михаил се явил на Иисус Навин като помощник при завоюването от израелците на Обетованата земя. Той се явил и на пророк Даниил в дните, в които паднало Вавилонското царство и започнало създаването на Месианското. На Даниил му било предсказано, че ще има помощ за народа Божий от страна на архангел Михаил в периода на предстоящите преследвания от Антихриста. В книгата Откровение архангел Михаил е главен вожд във войската срещу дракона-дявол и другите разбонтували се ангели. „ И стана война на небето: Михаил и Ангелите му воюваха със змея, а змеят и ангелите му воюваха против тях, но не устояха и за тях не се намери вече място на небето. И биде свален големият змей, древният змей, наричан дявол и сатана, който мами цялата вселена – свален на земята, а заедно с него бидоха свалени и ангелите му.“ Апостол Иуда кратко споменава архангел Михаил, като противник на дявола. (Нав. 5:13; Дан. 10, 12:1; Иуд. 9; Откр. 12:7-9; Лук. 10:18)

       В духа на Свещеното Писание, някои отци на Църквата виждат архангел Михаил като участник в други важни събития в живота на Божия народ, където, впрочем, той не е назован с името си. Така, например, отъждествяват го с тайнствения огнен стълб предшествал израилтяните по време на бягството им от Египет и, който погубил пълчищата на фараона в морето. На него се приписва поражението на огромната асирийска войска, която е обсаждала Иерусалим при пророк Исаия. (Исх. 33, 9, 14:26-28; 4Цар. 19:35)

       Църквата почита архангел Михаил като защитник на вярата и борец срещу ереси и всякакво зло. На иконите е изобразен с огнен меч в ръка или с копие, с което низвергва дявола. В началото на IV век Църквата е установила празника „Събор“ (тоест съвкупност) на светите ангели начело с архангел Михаил – 8 ноември.

       В книгата „Ръководство по рисуване на икони на светите угодници“ се посочва, че свети архангел Михаил „се изобразява унижаващ (тъпчещ с крака) люцифер и, като победител, държащ на гърдите си с лявата ръка зелен лист от фурма, а в дясната ръка копие на чийто връх е прикрипена бяла хоругва, на която е изобразен червен кръст, за да се отбележи победата на Кръаста над дявола. (Академик В. Д. Фартусов, Москва, Синод. Тип., 1910, стр. 226)

       Руският Златоуст, Херсонският Архиепископ Инокентий за назидание е написал: „Той първи е възстанал срещу люцифер (сатаната), който е възстанал срещу вседържителя. Известно е как е завършила тази война – с изхвърляне на деницата (сатаната) от небето. Оттогава архангел Михаил не престава да се бори по всякакъв начин за славата на Твореца и Господа, за делото по спасението на човешкия род, за църквата и нейните чеда.

       ...Затова всички, които носят името на първия Архангел, трябва да се отличават с ревност за славата Божия, с вярност към Небесния Цар и земните царе, с постоянство в борбата с порока и безчестията, с постоянно смирение и самоутвърждаване.“ (Седемте Божии Архангели, М., 1996, стр. 5-6)

    Православие и мир

     

    2015г. - Дарена и Осветена НОВА Царска Икона на Свети Архангел Михаил по случай празника


    По случай големият църковен празник Архангеловден (2015г.), бе дарена нова Царска икона на св. Арх. Михаил - дар от презвитера Марийка, Мария поклонница, Веселина поклонница и Костадинка поклонница. 
    Иконата бе осветена от предстоятеля на храмовото настоятелство - ст.ик. Николай, в присъствието на дарителите и други православни християни.
    Иконата е изографисана от Таня Кондова-Пенева.

    Please publish modules in offcanvas position.